Sommaren 2019 är det dags för världsscoutjamboree i USA. Temat för lägret är ”Unlock a new world”.

Var fjärde år arrangeras en världsscoutjamboree någon stans i världen. 24th World Scout Jamboree (WSJ 2019) går av stapeln i West Virginia USA.  Värdskapet delas mellan tre länder Kanada, USA och Mexico.
Lägret kommer att vara 22 juli – 2 augusti 2019. Totala lägertiden blir längre eftersom scouterna också gör en rundresa före eller efter lägret.
Exakt lägertid meddelas i samband med att anmälan öppnar under hösten 2017.

Jamboreen är öppen för alla som fyllt 14 år dagen då Jamboreen börjar men ännu inte fyllt 18 år. Självklart kan du som vuxen också medverka som funktionär.

Till en jamboree anmäler du dig själv, det är inget som kåren organiserar.

Att medverka på ett Världsscoutsjamboree brukar kosta en hel del. , men ni kan söka olika bidrag t.ex. via information här.

Länk till 24th WSJ USA webbsida>>

Länk till 24th WSJ USA 2019 på facebook>>

WSJ 2011 i Sverige och WSJ 2015 i Japan

WSJ 2011 hölls på Rinkaby skjutfält utanför Kristianstad i Skåne. Scouter från vår scoutkår deltog tillsammans med över 40 000 andra scouter från 15o länder. Läs mer och minns hur det var WSJ 2011>>

WSJ 2015 gick av stapeln i Japan. Scouter från vår scoutkår deltog.
Mer information om WSJ 2015>>