Stadgar

Scoutkårens stadgar är våra gemensamma regler för hur vår verksamhet skall skötas

Stadgar för Stenungsunds scoutkår 20200526

Krisplan

Krisplanen är till för kårens ledare och funktionärer så att de har en beredskap och vet vad som ska göras när det uppstår en krissituation.

KRISPLAN Stenungsunds scoutkår version 230510

Kårhandbok

Kårhandboken sammanfattar kårens organisation, verksamhet, informationskanaler, ekonomi, säkerhet och policybeslut samt ger information kring uppdragen som finns i scoutkåren.

Dokumentet ska ses som vägledning för styrelse, ledare och funktionärer i kåren och kompletterar Scouternas informationsmaterial.

Arbete pågår! Men här är en fil med så den ser ut idag;
GDPR säkrad version KÅRHANDBOK 2023 Stenungsunds scoutkår ARBETSFIL

Kårens utbildningspolicy

Stenungsunds Scoutkår uppmuntrar alla aktiva medlemmar att utveckla sig själva genom upplevelsebaserad utbildning! Kåren bidrar därför med ekonomiska medel i syfte att underlätta och uppmuntra till utbildning. Detta ska leda till en kompetent ledarkår som utvecklar sig i enlighet med Scouternas strategi och mål, och i enlighet med nu gällande verksamhetsplan.

Läs mer i vår utbildningspolicy: Utbildningspolicy KS beslut 20210505 för hemsida

Policy kring Paddling

Stenungsunds scoutkårs verksamhet ska präglas av högt säkerhetstänk. Som ett led i detta har kåren beslutat om denna policy vad gäller verksamhet som involverar alla scouter, oavsett åldrar, som bedrivs i/på vatten och med hjälp av kajak eller kanot

Policy Paddling

Ansvar och roller inom kåren

Här har vi samlat beskrivningar av en del av de olika roller och grupper vi har inom kåren:

Ansvar och roller Stenungsunds Scoutkår

Rollbeskrivningar Stenungsunds scoutkår-2

Rutin kring utdrag ur belastningsregistret

Stenungsunds Scoutkår strävar efter att skapa en trygg scoutverksamhet, fri från alla former av övergrepp och kränkningar. Stenungsunds scoutkår har som en del i detta beslutat att, i enlighet med Scouternas nationella rekommendationer, införa krav på registerutdrag ur belastningsregistret för alla ledare som är engagerade i kårens aktiviteter.

Rutin för utdrag ur belastningsregistret

Instruktioner kring obligatorisk utbildning – Trygga Möten

Obligatorisk-Trygga-Möten-utbildning