Kåren växer och vi behöver din hjälp!

11 februari, 2024 av Johan Amborg

OBS! Viktig information till alla medlemmar i kåren samt er därhemma!

All information nedan finns i nedladdningsbar pdf-fil här: 240206 uppmaningsbrev till alla

Hej alla
Stenungsunds scoutkår växer så det knakar och vi är idag drygt 160 medlemmar och vi har ytterligare 25 st i kö.
För att hantera detta på bästa sätt så måste kåren förstärkas med fler vuxna som kan bidra till en fantastisk verksamhet. Vi har roligt tillsammans i att skapa en fantastisk verksamhet för alla åldrar.

Vi har bland annat behov av din hjälp med att lösa någon av nedanstående uppgifter.
Vid vår Kårstämma (Årsmöte) 10 april måste vi ha detta klart

Kårstyrelsen

  • 1 st Kårordförande (Vi har 2 st. KO)
    • uppgift är att leda kåren och kårstyrelsen och att representera kåren.
    • har det yttersta ansvaret för kårens verksamhet.
    • skicka ut kallelser och dagordningar för kårstyrelsemöten och kårstämma.
    • arrangera upptaktsträff i början av varje termin med alla ledare
    • ansvarar för att kårens verksamhet motsvarar Scouternas program och vision samt att scoutkåren själva strävar efter att utveckla verksamheten.
    • har ansvar för att kåren utvecklas i en positiv riktning
  • 1 st Kassör
    • Ansvarar för att en budget upprättas för verksamhetsåret.
    • Vid årets slut ansvarar kassören för att resultat och balansräkning upprättas.
    • Kassören har hand om betalningar och redovisning. Externt stöd med bokföring kan vara möjligt.
    • Ansvarar för att hålla kårstyrelsen kontinuerligt informerad om hur kårens ekonomi utvecklas.
    • Ansvarar för kontroll av avdelningarnas ekonomi och utläggsredovisning inklusive löpande utbetalning av gjorda utlägg mot giltigt kvitto.
  • 1 st Sekreterare
    • att skriva protokoll vid kårstyrelsemöten och kårstämma
    • att protokollen justeras av mötesordförande och vald justeringsman
    • att protokoll skyndsamt publiceras på hemsidan och skickas ut via epost
    • för kårens arkiv
    • Är kårens postmottagare
  • 1 st Styrelseledamot
    • Uppgifter bestäms inom styrelsen

Kårstyrelsens sammansättning:

  • 2 ordförande som delar på rollen, kassör, sekreterare, två ledamöter och en utmanarrepresentant

Utbildningsnivå:

  • Kårintroduktion och Trygga möten
  • Tillkommande krav: kreditupplysning u.a. för firmatecknare/bankföreträdare (Kassör och Ordf.)

Ansvarsområde

  • övergripande ansvar för kårens verksamhet
  • kårens ekonomi och uppföljning av ekonomin mot budget under verksamhetsåret
  • uppföljning av verksamhetsplanen mot funktionärsgrupper och avdelningar
  • genomförande av de delar av verksamhetsplanen som åligger Kårstyrelsen
  • kårens långsiktiga utvecklingsmål och strategi för att nå målen
  • övergripande frågor som måste hanteras
  • tecknar avtal
  • försäkring för kårens inventarier
  • kårhandboken som beskriver kårens organisation och arbetssätt, roller och kårgemensamma rutiner.
  • underlag och kallelse till årlig kårstämma (bokslut, verksamhetsberättelse, budget, verksamhetsplan och kårutvecklingsplan)

Tidsåtgång

  • 3 kvällar per termin för kårstyrelsemöten. Ordförande och kassör ca 1-2h ytterligare per vecka, övriga ledamöter <1 timma per vecka.
  • Tillkommer möten för avstämningar med funktionsgrupperna.
  • Sammankallande: Ordförande

Ledare

Ett antal Ledare på främst vår Spåraravdelning (Finns även behov på de andra avdelningarna) med bland annat dessa ansvarsområden

  • Delta i planeringen av avdelningens verksamhet.
  • Se tillsammans med övriga ledare till att avdelningens verksamhet genomförs enligt överenskommen plan.
  • Stötta avdelningsansvarig ledare med utförande av administrativa uppgifter
  • OBS! Det finns inga krav på egen scouterfarenhet men självklart får du den utbildning som behövs för att du skall känna dig trygg och bekväm.
    Vi jobbar tillsammans i en ledarpatrull där vi hjälper och stöttar varandra.

Funktionärer

1 st ansvarig för beställning av scoutvaror

  • Koordinera beställning av scoutskjortor, halsdukar och märken några gånger per termin

1 st materielansvarig (vår utrustning och materiel) som ansvarar för

  • inventering, kontroll och underhåll av utrustning och förrådet.
  • Att ta fram en plan baserat på behov och ett budgetförslag för nyanskaffning av utrustning inför kårstämman.
  • inköp enligt utrustningsbudget.
  • att informera ledare om kårens utrustning.
  • att koordinera kårens utrustningsbehov.
  • inventering av utrustning inför kårarrangemang.
  • Förbereder och sammankallar till utrustningsgruppens arbete med underhåll av material ca 1 gång/månad á 2h. Kan samordnas med stuggruppens träffar

1 st stugansvarig praktisk skötsel (av invändiga ytskikt och inventarier) i stugan som vi hyr av kommunen och Utmanarnas Barack som vi äger) som ansvarar för

  • Ordna med reparation om något går sönder inom kårens ansvar alternativt felanmäla till kommunen (kommunen ansvar för allt utom invändiga ytskikt och våra inventarier)
  • Inköp av förbrukningsmateriel
  • en årlig brandsyn genomförs.
  • sammankalla föräldrar till en arbetsdag per termin
  • Sammankalla stuggruppen för insatser kring stugunderhåll vid behov. Kan samordnas med materielgruppens träffar
  • checklistan för stugan är uppdaterad
  • avsyning efter uthyrning

Stenungsunds scoutkårs vision

  • Vi är en attraktiv scoutkår som gör unga redo för livet!
  • Våra Rovers och Ledare är inspirerande föredömen för scouterna
  • Våra medlemmar är engagerade och aktiva i kåren
  • Kårens medverkan i andra arrangemang gör skillnad
  • Alla känner sig säkra och trygga hos oss
  • Vi är en kår som är kul att engagera sig i långsiktigt

Vi hoppas på en positiv respons ifrån dig och att du kan tänka dig att fundera lite mer på hur du kan bidra till att vi når vår vision.
Vi har roligt tillsammans i att skapa en fantastisk verksamhet för alla åldrar.
Hör av dig snarast till någon av oss

Scouthälsningar från Kårordförandena

Henrik Widestrand (070-760 32 31) & Johan Amborg (0706-232467)

Du kan även nå oss via denna mailadress: stenungsundsscoutkar@gmail.com