Nu är vår Hjärtstartare på plats!

28 februari, 2024 av Johan Amborg

Nu är vår hjärtstartare på plats

Efter en omfattande insamling via Hjärtsäkrat grannskap  med total 82 givare finns nu vår hjärtstartare uppsatt på Scoutstugans fasad på Kärrakullevägen 1, strax innanför grinden

Vi vill från scoutkårens sida rikta ett stort tack till alla som bidragit till att vi lyckats med detta!

Utöver bidrag ifrån boenden i närområdet, medlemmar i kåren och övriga så har dessa företag och organisationer bidragit;

Hjärt- Lungfonden bidrog med inledande 5000 kr till insamlingen
Lions club Stenungsund
AO Möbler
WhiteRed

Dessutom vill vi rikta ett tack till RecoEl i Ljungskile som sponsrat oss med själva installationen av skåp och belysning.

Vid användning av hjärtstartaren

Var inte rädd för att ingripa.
Kom ihåg att det är bättre att göra någonting än att inte göra någonting alls.
Känner du dig osäker på inblåsningar kan enbart bröstkompressioner göras. Viktigast är att göra något!

När du startar upp hjärtstartare så får du tydliga instruktioner vad du skall göra. Följ dessa noga

OBS! Efter användning så skall väskan återlämnas till skåpet samt meddela scoutkåren om att den är använd, så vi kan säkra att vi byter till nya elektroder.
När ambulansen anländer så kan man höra med ambulanspersonalen om de har nya elektroder som passar denna hjärtstartare som de kan lämna ifrån sig.

Viktigt vid användning på barn och spädbarn

För barn och spädbarn < 25 kg 0-8 år finns en plastnyckel som du sätter in i hjärtstartaren innan du startar upp den.

HLR utbildning

För allas säkerhet så är det bra att du regelbundet går HLR utbildning så att du känner dig säker på vad du skall göra vid ett hjärtstopp.
Läs t.ex. på kommunens hemsida
(Det finns självklart andra aktörer som kör utbildningar också)